Thames Television Ltd

Thames Logo

Thames Television History
HistoryThe shotgun marriage
Thames Television was formed in 1968 by an enforced franchise merger of ABC and Rediffusion, at the instigation of the Independent Television Authority in their 1967 review of franchises. Although it was to be an equal arrangement in terms of share ownership, the ITA wanted ABC to effectively have the management control.

Neither side was particularly happy with this state of affairs, but neither wanted to mount any kind of challenge, and agreed to try to make it work. A complicated structure was created, where the new franchise was vested in a company jointly owned by holding companies ABC Television Ltd and A-R Ltd, effectively husks of the original organisations. The parents held the rights to the existing material.

The other main difference from the previous pattern was that the new weekday franchise had lost Friday nights, with the changeover to London Weekend to take place at 19:00.

Naming the Baby
Howard Thomas, as the Chairman of the new body was very keen that the new name should not consist of initials, and that it should portray London clearly. Since London Weekend had already taken the name `London' (although later they were to disappear behind initials) something else was needed. The first option was Tower Television, combining images of the still new GPO Tower with the historic Tower of London. Eventually the name Thames Television was favoured. Oddly this was a name that had been considered and discarded by London Weekend.

Thames took over the franchise from Rediffusion on 30 July 1968. Programmes were disrupted on the very first day as part of a strike by the technician's union, which plagued the whole of ITV for about a month, during which time an emergency service was transmitted to the whole country by ATV and Thames management, from the old ATV suite in Foley Street.

Company Fortunes
The odd financial structures of Thames Television meant that its ownership was seemingly always in question. Only a few years after its formation ABPC was acquired by EMI, although assurances had to be given to the ITA that the company would be managed separately from ATV, in which EMI already had a significant stake. Subsequently Thorn merged with EMI.

Through the late 1970s and early 1980s the parent companies seemed to lose interest in actively developing Thames, using it as a cash cow to fund other developments. The company was wracked with continual internal disputes. Nevertheless they managed to retain their franchise in 1981, although a little more of Friday was hacked from their broadcasting hours. This was helped by their only opponent bidding also for the London weekend franchise. The London franchise area had been reduced by the move of the Bluebell Hill transmitter to the South East of England area, served by TVS.

In 1985 Carlton Communications made a takeover attempt. Carlton obtained the agreement of EMI and BET that they would sell their shares, and gained an understanding with some members of the IBA that the takeover would not be blocked, as Carlton was a public company, while Thames was not. However, Thames' management, in particular Richard Dunn felt somewhat aggrieved that their two shareholders had behaved in this manner, and appealed directly to the IBA, who proposed a compromise solution: Carlton to own 49% of the company, with the existing shareholders owning 25.5% each. However Carlton was not interested and the deal lapsed.

Later just before the 1991 franchise round Carlton again tried a purchase which in the end did not go through, but BET sold its shares to Thorn EMI.

Loss of Franchise
The rental was fixed at 11% of qualifying revenue in the 1992 round. Thames Television lost the London Weekday Franchise to Carlton who outbid them, £43.17 million against £32.79 million. A higher bid had been put in by the Virgin/David Frost/Charterhouse consortium, which was ruled out on programming quality.

Current Prospects
Thames Television continued in business as an independent producer for ITV, and more recently the BBC and satellite/cable. Additionally Thames used to be part owner of the UK Living and UK Gold satellite channels, with UK Gold drawing on the extensive catalogue of Thames programmes. This arrangement changed recently after a deal with Flextech plc, where they traded their ownership for 8.8 miilion Flextech shares. Their former Children's Television Department has become Tetra Films.

Thames Television is now a subsidiary of Pearson Television , who also own a small part of BSkyB, all of Grundy Television, and a 30% share in Channel 5.

Dates & Transmitters
Start: 30/07/68
Stop:  31/12/92

Croydon 9V 30/07/68 - 3/1/85
UHF (Main)
Crystal Palace: 23H 17/11/69 - 31/12/92
*Bluebell Hill: 43H 25/02/74 - 31/12/81

Thames Television Address
Thames Television inherited the Teddington Studios of ABC , with a headquarters building on the Euston Road, taking over from Kingsway House inherited from Rediffusion. Spill-over offices were aquired nearby in Tottenham Court Road.

After loss of the franchise the Euston Road offices were disposed of fairly quickly. After some time trying, Pearson sold the Teddington Studios in March 1997, and Thames (really only a brand today) is based at Pearson Television offices, also the origination point of Channel 5:

Pearson Television Limited
1 Stephen Street
Thames Television Ltd
Thames Broom Rd
TW11 9NT
Thames Television Ltd
Talk Back Thames Studios
1 Deer Park Road
SW19 3TL
Thames Television
From Wikipedia, the free encyclopedia
Thames Television was a franchise holder of the British ITV television network, serving London on weekdays between 1968 and 1992. It was both a broadcaster and a producer of television programmes, making shows both for the local region it covered and for networking nationally across the ITV regions. The British Film Institute describes Thames as having "served the capital and the network with a long-running, broad-based and extensive series of programmes, several of which either continue or are well-remembered today."

Thames covered a broad spectrum of commercial public-service television, with a strong mix of drama, current affairs and comedy. The company's logo remains widely recognisable and was accompanied by a fanfare called "Salute To Thames", composed by Johnny Hawksworth.

It still operates today, although as an independent producer and on a much smaller scale. Following a merger by its owner FremantleMedia with Talkback Productions it is now known as Talkback Thames.

From launch in 1955 to July 1968, the Independent Television Authority (ITA) contract to provide programming on the ITV network for London on weekdays had been operated by Rediffusion. Geographical and structural changes in the network created by the ITA's 1967 invitation for applicants for new contracts for the right to broadcast on ITV (running from 1968 to 1974 and sometimes referred to as a 'contract round') meant that Associated British Corporation (ABC) lost both their contracts (sometimes known as franchises), serving the Midlands and the North at weekends, as these areas were to become seven-day operations.

Consequently ABC applied for both the Midlands seven-day operation and the contract to serve London at the weekend, preferring the latter. It was widely expected that the company would be awarded the weekend franchise. However, after an impressive application, it was allocated to the London Television Consortium, led by presenter David Frost (amongst others).

ABC was a popular station, whose productions earned vital foreign currency. Station management and presentation style were well-admired and it could have been controversial to dismiss that as a result of administrative changes. It was equally difficult for ABC to win the Midlands seven-day contract as the existing five-days contractor ATV had also applied and was a large earner of overseas revenue, having won the Queen's Award for Export in 1966.

The outcome proposed by the ITA was a "shotgun marriage" between ABC and Rediffusion, the resultant company being awarded the contract to serve London on weekdays. Control of the new company would be given to ABC, a move unpopular with Rediffusion.

Rediffusion had believed that their contract renewal was a 'formality' and their application reflected this complacency: The company had treated the ITA high-handedly in interviews. In the early days of ITV the company had worked hard to keep the network on-air during financial crises that threatened the collapse of other stations, notably Granada. It was reported that Rediffusion's chairman Sir John Spencer Wills felt the ITA owed his company a 'debt of gratitude' for this, a comment which particularly annoyed the Authority. During the interview process several members of Rediffusion management also appeared in interviews for applicants for other regions (principally the London Television Consortium) as well as the interview for Rediffusion, leading the ITA to question the loyalty at the company.

In programming, Rediffusion was originally considered stuffy but in the previous contract round of 1964, it had re-invented itself (dropping the name 'Associated Rediffusion' in favour of the more swinging 'Rediffusion London') to reflect the cultural changes of the time, and output altered accordingly.

Questioning the ITA's decision Rediffusion attempted to slow down the merger: Only the threat of giving the licence solely to ABC made it relent. To assist Rediffusion financially the ITA insisted that the new company have two sets of shares, voting shares which would allow ABC to have control (with 51%) and 'B' shares which were to be split equally between the two, thus sharing profits fairly. The ITA also ordered the new London Weekend Television to purchase Rediffusion's old studios at Wembley, instead of ABC's facilities at Teddington which they had wanted.

This assisted the new company as well: the ABC/Rediffusion marriage meant the new company had studio overcapacity. ABC still owned facilities at Teddington, Aston (co-owned with ATV), Didsbury and sales offices in central Manchester while Rediffusion owned Wembley and Television House. The stake in the Aston studios was sold to ATV while the Didsbury site, used for a short period by Yorkshire Television until their own studios were ready, was sold to Manchester Polytechnic. The offices in Manchester were also sold.

The structure of the new company was also a problem. A merger between the two existing contract holders Associated British Cinemas (Television) Limited and Rediffusion Television Limited was impossible due to internal politics as was a merger between their repsective parent companies Associated British Picture Corporation and British Electric Traction. The answer was a new holding company.

After some discussion as to the name of the new company - some directors favoured 'ABC London', while others suggested 'Tower Television' to reflect the Post Office Tower and the Tower of London - it was named Thames Television, after the River Thames. This name had been considered and later rejected by London Weekend Television.

On Tuesday 30 July 1968 Thames began broadcasting to London, from the start of broadcasting on Monday until its handover to LWT at 7.00 pm on Fridays. (From 1982, the handover time was 5.15 pm). The opening week was disrupted by sporadic strike action; the following week, the action had spread to all of ITV and resulted in the creation of a management-run ITV Emergency National Service for some two weeks.

Thames' corporate base was originally at Rediffusion's former headquarters Television House, Kingsway, until the opening of the newly-built Thames Television House on Euston Road in 1970. The company's main production base was at Teddington.

Thames logo, 1989
Thames logo, 1989

Thames's station and production identification sequences (idents) provided the station with some fame. For many years these would be aired both in London, where Thames would broadcast during the week, and throughout the country, animated before, and as a static image after, programmes produced by for ITV by Thames.

The first idents to be used comprised a plain screen with the words 'From THAMES' written in white in the Helvetica font, and a vignette that resembled the famous ident, containing famous London Landmarks. Both were accompanied by the tune 'Salute to Thames' written by Johnny Hawkesworth. The first ident was used to signify programmes made at Rediffusion's old studios at Adastral House, the latter shows that came from ABC's former Teddington studios.

With the introduction of colour, the ident was remodelled on the vignette, this time using photographs rather than drawings. The ident was designed by agency Minale Tattersfield and used shots of famous London landmarks. The update was shot by stop-frame animation on 16 mm film, then again on 35 mm film in 1976 and was then digitized on computer in 1984. All of these animations featured the same design.

In 1989 the station relaunched its ident, although by then animated idents on ITV would only be seen in their respective regions, with only a static production "end-caption" of a programme's producer being seen elswhere. In the 1989 variant, The famous London skyline was tapered down to an orange triangle or v-shaped point and was now on a blue background, with three blue waves across the centre to symbolise the river (as shown above). At the same time the famous tune was dropped.

A new ident was launched in 1990, featuring the some of the landmarks of the original sky-line, Big Ben, the dome of St Paul's Cathedral and Tower Bridge and included the triangle-shape featured on the previous attempt.

A special montage ended the station's last broadcast on New Years Eve 1992. The montage, variants of which were also aired in the last days of the station's broadcasts, comprised clips of notable Thames programmes, and included short segments of some of the station's previous idents. It was played to the song "I Only Want To Be With You" by The Tourists, and ended with a modified version of the ident used at the time and an announcer reading the line "Thames, a Talent for Television". This was followed by the sounds and an image of Big Ben, a common practise for marking the start of the New Year, which was also the time that Thames's ITV franchise would end but not before ITN showed their news report called Into The New Year.

Thames is often quoted as a prime example of a good commercial public-service broadcaster with shows covering all aspects of the spectrum and the largest producer in the network. Its shows achieved massive audiences and are still remembered many years later. This is sometimes attributed to the culture of the company, which could be claimed to be a continuation of that at ABC. This station was more highly regarded by the ITA (amongst others) than the more downmarket and somewhat arrogant Rediffusion.

The ITA ordered ABC's Managing Director Howard Thomas to be appointed in a similar capacity at the new station. ABC had majority control of the new company and the make-up of its board predominantly (and eventually fully) came from ABC. The use of ABC's studios at Teddington meant the workforce was predominantly ex-ABC (although those at Kingsway were ex-Rediffusion). However, with the inherited creative talent and facilities the opportunity bequeathed to the new station was enormous.

Thames also benefited from benign shareholders. There were just two shareholders at the company, these being the former owners of Rediffusion, British Electric Traction, and the owners of ABC, the ABPC, later to become (via mergers) Thorn EMI.

The two companies allowed Thames independence (although in later years there were accusations that they both treated the company as a cash cow). This allowed the station to establish separate divisions to focus on particular genres. Euston Films was established in 1971 by independent producers financed by Thames and specialised in drama output while Cosgrove Hall was created to produce children's animation. The children's department also spawned the independent production company Tetra Films, which would later revive two classic Thames children's programmes for ITV - The Tomorrow People (1992-5, in association with Thames-owned Reeves Entertainment and also for Nickelodeon) and, less successfully, Rainbow (1994/96, for HTV).

Industrial disputes
Like most of ITV, Thames was beset by conflicts with trade unions, notably the Association of Cinematograph Television and Allied Technicians (ACTT) - indeed, the worst strike to hit the network originated at Thames. Failure to reach agreement on pay increases and shift allowances in the 1979 pay round, resulted in technicians switching off power to the transmission facilities at the Euston Road centre on 6 August. After management restored power, the technicians walked out. Within four days the whole of the ITV network was off-air after the ACTT asked members at other companies to walk-out in claim for a 15% pay rise. The network was off the air for ten weeks.

In 1984 another strike was called, this time over the use of new cameras and editing equipment along with overtime payments for transmission staff. The technicians walked out for two weeks but the station was off the air for just one day as management and administration staff took over their roles.

Despite its stature as the network's senior company Thames did on several occasions court controversy.

In 1985 the company made a deal with international distributors for US production company Lorimar to purchase the upcoming series of the popular US drama Dallas, at that time transmitted on BBC1. This broke a gentlemen's agreement that the two networks had, in which they would not poach each others' imported shows; in this instance, Thames paid $60,000 a show compared, to the $33,000 that their rivals had been paying. The deal was announced in a blaze of publicity and immediately brought condemnation, not just from the BBC but also from other ITV stations who feared the BBC would react by poaching their imports, thus pushing up prices (imported shows being cheaper than home-made productions).

The BBC delayed transmission of the episodes of Dallas that they already had, stating they would begin broadcasting them at exactly the same time Thames broadcast their new purchases. Ultimately, pressure from other ITV companies (notably Yorkshire) forced Thames to sell them back to the distributor at an enormous loss, and the status quo was restored.

Morecambe and Wise
In 1978 it pulled off a genuine coup when it secured the services of leading British entertainers Morecambe & Wise, in a deal which made front-page newspaper headlines. The stars of the BBC1 Christmas schedules, their shows attracted tens of millions of viewers and decimated ITV's own offerings. Having worked with the BBC since 1968 (when they left the ITV company ATV after they would not make their shows in colour), it was the ability to offer the pair a chance to make a film through their Euston Films subsidiary that clinched the deal. Sadly, though, the shows were not considered as good as those they made for BBC1. Their leading scriptwriter, Eddie Braben, did not initially make the journey to ITV, and combined with Eric Morecambe's failing health, the shows never repeated the audiences they once achieved. Productions were delayed while Morecambe recovered from surgery for his long-standing heart complaint; in 1984, it finally claimed his life. The film that he and Wise had so wanted to make - "Night Train To Murder" - was eventually screened on the afternoon of New Year's Day 1985.

Benny Hill
In 1989, and to great surprise, Thames sacked Benny Hill, who had been a stalwart at the station since its launch in 1968. It was widely believed that he was dismissed because of the trend (started in the 1980s) of political correctness: that Hill's shows were considered, in some quarters, as sexist and outdated. Whilst this may have had some bearing, Thames' decision was also taken on financial grounds; Hill made far fewer shows than is commonly believed - he was kept in the public eye by considerable repeat showings, and re-editing of hour-long productions into a half-hour format. Although this kept costs down (and became a huge overseas money-spinner, especially in the United States), it meant that over time, viewers became aware of the repetition, and audience figures, both in the UK and abroad, began to decline. It was felt that Thames, in those circumstances, could not justify giving Hill a new contract.

Bill Grundy and The Sex Pistols
In 1976, the station's local evening news programme Today made national newspaper headlines after guests, punk band The Sex Pistols, uttered obscenities on the live show; they were last minute guests when original booking, the rock band Queen, had to pull out. The Sex Pistols were being interviewed by host Bill Grundy when the verbal tirade began. Grundy made it quite clear that he didn't like the group, and started to goad them about their lifestyle. When singer Johnny Rotten uttered the word 'shit', Grundy asked him to repeat it, and proceeded to try and 'chat up' two ladies (one of whom was Siouxsie Sioux) who had accompanied the group onto the set. The situation 'escalated' and one band member Steve Jones was heard to call him a 'dirty old man' and a 'fucking rotter'. At a subsequent investigation, Grundy claimed he had allowed the bad language as he wanted people to see the Sex Pistols for who they were, although there were allegations that Grundy had been drinking; he introduced the group as '...being drunk as I am'. The transmission was not stopped, as there were only 30 seconds to the end of the show, and producers feared trouble in the studio if the show was suddenly halted. Grundy himself was suspended for a while, and when he returned, Today was axed soon afterwards; his career never recovered.

This Week: Death On The Rock
The company's most controversial act (and perhaps its bravest) was the documentary "Death On The Rock", part of the current affairs strand This Week. The programme questioned the authority of British troops who had gunned down a group of suspected Provisional IRA members who were allegedly planning a terrorist attack on a British military ceremony on Gibraltar. The documentary was regarded almost as an act of treason by many Conservative politicians, and newspapers such as The Sunday Times. The station, along with the IBA who stood by it, came in for tremendous criticism from those quarters.

In the early days the station continued to keep formats inherited from its parents. These included the variety show Opportunity Knocks, the last series of The Avengers and the detective thriller Callan (all ABC). One of these shows was the comedy Do Not Adjust Your Set (Rediffusion) - nominally a children's show, but actually an important forerunner of Monty Python's Flying Circus. Also The Sooty Show, which had been cancelled in 1967 by the BBC, aired on Thames's first day and despite Harry Corbett's retirement in 1975, the show continued with his son, Matthew Corbett, until November 1992, a month before Thames closed down (moving to Granada shortly afterwards). Similarly the company took over the entertainment show This Is Your Life after the BBC had axed it, where it ran for 26 years on ITV (the last two years as an independent production for Central, after the loss of Thames' broadcasting licence). When the show moved back to the BBC, Thames continued to produce it until it was axed again in 2003 (it has since been revived once again, this time by ITV Productions and SMG Productions for ITV in 2007, hosted by Sir Trevor McDonald).

Other important Thames shows included: The award-winning documentary series This Week (known as TV Eye between 1979 and 1985), the controversial drama The Naked Civil Servant, the long-running Rumpole of the Bailey, the game shows Strike It Lucky, Give Us A Clue and Name That Tune, the dramas Rock Follies and Danger UXB, and the globally-popular Benny Hill Show.

One of its' finest productions was The World at War, an authoritative look at the Second World War using much unseen footage and interviews with those involved at the very highest level. The show, narrated by Sir Laurence Olivier, was first commissioned in 1969 but took four years to produce (such was the in-depth examination) and cost a record £4m to make (approx £32m at today's prices).

Thames produced a number of sitcoms including Father, Dear Father, Bless This House starring Sid James, George and Mildred, After Henry, Never the Twain, and Love Thy Neighbour, with its controversial take on racial issues. Less well-known is its adaptation of Andy Capp, starring James Bolam. Two of its more recent sitcoms found more success when they transferred away from ITV - Men Behaving Badly, which moved to the BBC in 1994 and Is It Legal?, which moved to Channel 4 in 1997. Both were written by Simon Nye and co-produced by independent company Hartswood Films. It also produced the children's show Magpie, intended as a rival for Blue Peter. Thames became a significant contributor to the ITV network and its shows (most notably The World at War and The Benny Hill Show) became worldwide award-winning successes. Unusually for a commercial broadcaster it also produced lavish versions of Gilbert and Sullivan's The Mikado and Shakespeare's A Midsummer Night's Dream.

In addition to its evening and peak time programming, Thames changed the face of daytime television in Britain. Afternoon Plus brought the art of intelligent interviewing to a wide and growing audience.

Thames' subsidiary production company Euston Films produced many of Thames' highest-profile contributions to ITV network programming. These included The Sweeney (1975-78), Minder (1979-94) and Quatermass (1979).

Ownership Changes
In 1985, Carlton Communications launched a take-over bid for Thames after Thorn EMI and BET decided to sell. This was blocked by both Richard Dunn, Chief Executive of Thames, and by the IBA. Thames then proceeded to have a management buyout and were floated on the Stock Exchange. It is said that Carlton Chief Executive Michael Green talked to the then Prime Minister Margaret Thatcher on the matter, which in turn may have helped to shape the 1990 Parliamentary Act which replaced the IBA with the Independent Television Commission and the change in franchise allocation procedures.

Franchise Loss
In 1992, Thames lost its (by then renamed) 'Channel 3' franchise to broadcast to London during weekdays as a result of losing the silent auction used to renegotiate the expiring contracts (previous contract tenders had been based on merit alone - the record of incumbents against the potential of new applicants - with no cash element). The successful company was Carlton Television, a subsidiary of Carlton Communications and headed by Michael Green.

This occurrence was seen as controversial by many and highly significant by most given Thames's history within ITV, both as a long-standing franchisee within its own right; its heritage from the start of the network, through its founding parents ABC and Rediffusion London; the fact that it was one of the major contributors of content to the network; and due to the auction method used to conduct the new 'franchise round' - a significant change from previous rounds, brought about by the 1990 Broadcasting Act.

Consequently, the franchise loss became a subject of political debate, with changes brought about by the 1990 act being cited as the primary reason for an operation such as Thames being able to lose its licence to broadcast. That the then Conservative government had passed such an act, caused accusations of direct responsibility to be levelled on former Prime Minister Margaret Thatcher in particular, who had presided over its creation. Opinions vary on the matter of political motivations; some cite the documentary "Death On The Rock", which may have caused displeasure to the then government, whilst others link it to a more general ideological dislike of the way ITV had been run at the time, with 'excessive over-manning' and the fact that programme production was generally limited to franchise holders (sometimes critically referred to as barriers to entry) being seen as examples of why more commercial freedom and competition was needed within the network. An auction could be argued as being very much in the spirit of this style of thinking.

The amount that Thames offered to pay for its franchise was significantly less than the money offered by other companies, and although a 'quality of service' threshold was a part of the auction, this was not seen as being sufficient to save Thames their franchise (though there are other examples within the network where this did occur, such as Granada Television, during the same franchise round). Some commentators consequently speculated that Thames had fallen victim to a 'government vendetta', whilst others felt that the auction had been won fairly.

In addition to Thames's departure from the network as franchise owners, it could also be argued that an equally significant part of the changeover was the fact that its replacement, Carlton Communications, broke away from the traditions of the 1968 and 1982 franchise rounds, in not acquiring and taking-over the bulk of it predecessors' studios, facilities, work-force and infrastructure (the studios at Teddington continued as independent facilities and are now part of the Pinewood Group). Instead, Carlton chose to commission the vast majority of its production content from third-parties; not only had ownership changed, but so too had the nature of a large part of ITV's operation. The 1990 act, again, could be cited as being responsible for this, with previous franchise rounds having specific stipulations preventing this from happening, whereas the latter act could be seen as encouraging this. Although Carlton initially stuck to its practice of outside-commissioning, it later acquired Midlands franchisee Central Television, and hence became one of the UK's largest commercial producers.

Life after the franchise
After 1992, Thames continued to produce programmes for the ITV network and other UK and international broadcasters, a notable example being the long-running police drama The Bill. However the company radically changed: The offices at Euston Road were sold and subsequently demolished (the site has been re-developed as Triton Square and is now the registered headquarters of Abbey bank). The studios at Teddington were sold to a management buy-out team and are now part of the Pinewood Group, owners of both Pinewood and Shepperton Studios

The company itself has changed hands a number of times: it was owned by Pearson Television in 1996, which is now Fremantle Media, part of the RTL Group; Fremantle also acquired TalkBack Productions and merged the two companies under the new name talkbackTHAMES in 2003. Thames, as a separate entity, no longer exists.


horizontal rule


horizontal rule